Hur fungerar reseappen?

Reseappen
I höstas lanserade vi vår nya reseapp. Med den nya reseappen kom möjligheten att köpa och ha sin periodbiljett direkt i appen.

• 10% rabatt på alla biljetter som köps i appen.
• Köp både period- och enkelbiljetter.
• Tillsammansrabatt: 25% rabatt på totalpriset
när två eller fler reser tillsammans.
• Betala med Swish, betalkort (VISA och
Mastercard), eller kundkassa.
• 24-timmars, och 72-timmars biljett i appen.
• Hitta närmaste hållplats.
• Söka resa.
• Se var bussen befinner sig i realtid.
• Läs tidtabeller.
• Kunden blippar själv sin biljett i nya läsaren,
när man får gå fram till föraren.

Läs mer på lanstrafikenkron.se/reseapp

Ladda ned reseappen i AppStore eller Google play. Appen heter Länstrafiken Kronoberg
Språk:
Appen finns på svenska samt engelska.
Krav på operativsysstem:
Iphone: Reseappen kräver iOS 10 och eller senare versioner.
Android: Reseappen kräver Android 5.1 eller senare som distiubueras via Google.

Länstrafiken Kronoberg Kundinformatör (Uppdaterad ) Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej, kan jag köpa en mobilbiljett till min dotter från min mobil och sen sms:a den till henne? Hon har inga appar eller betalkort på sin mobil.
  • Nej, det går inte att sms:a en betald biljett vidare till en annan telefon.
  • Vi är fyra personer som vill åka buss tillsammans - kan jag betala för alla fyra med min mobilapp?
  • Ska ni resa flera tillsammans kan ni köpa biljett i en telefon. Tillsammansrabatt, 25% rabatt på totala biljettpriset  får man med automatik när man är fler som reser tillsammans och köper biljetten i en telefon genom att ange 2 eller flera resenärer. Rabatten dras av automatiskt i appen. Detta gäller för enkelbiljetter.

  • Kan jag boka om min biljett till en annan dag?
    shpetim
  • Har du köpt din biljett i appen och aktiverat den kan du inte använda den en annan dag. För att kunna använda den en annan dag får den inte vara aktiverad. Innan man drar för köp måste man bocka ur den automatiska aktiveringen. Se bild nedan.

    Eva
  • Måste man verkligen blippa qr-koden mot läsaren på bussen eller räcker det att man har köpt en biljett och har den aktiv i mobilen?
    Ibland är det mycket folk som ska kliva på och ibland tar maskinen lång tid att läsa biljetten.
    Anna
  • Alla som har köpt biljett ska blippa sin biljett i biljettläsaren. Läsaren är placerad vid mittdörren på bussarna i Växjö stadstrafik. För närvarande kan man inte läsa av appbiljetter i regiontrafiken.
    Länstrafiken Kronoberg Kundinformatör
  • På periodkortet som fanns innan kunde andra i familjen använda den. Hur fungerar det med reseappen vid ett periodkort?
    Magnus Friberg
  • Du kan låna ut eller överlåta biljetter till registrerade mobilnummer eller e-postadresser via Mitt konto.
    Låna ut – Du kan låna ut oaktiverade och aktiva periodbiljetter en gång per dygn. Biljetten kommer automatiskt tillbaka till dig efter trafikdygnets slut (klockan 04.00). Du kan låna ut en 30-dagars periodbiljett max 5 gånger under giltighetstiden.
    Mer info finns här Länstrafiken Kronoberg - 0771-76 70 76 (lanstrafikenkron.se)
    Precis som tidigare kan du istället välja att ha periodbiljetten på ett resekort.

    Ann-Sofie
  • Kan jag betala för mig och min syster på min mobil eftersom hon inte har en mobil? Alltså att jag betalar för två enkelbiljetter.
    Sara
  • Ja, det går bra.
    Josefin
  • Jag har varit i kontakt med kundtjänst idag pga att det var första gången jag försökte köpa biljett i appen. Köpte biljett 5/9 för att appen krånglade tidigare, bara snurrade och snurrade i flera timmar och när jag äntligen fick den att fungera, så köpte jag biljetten från Alvesta till Halmstad, skall resa imorgon 7/9 kl.07,15. Ser att betalningen har gått igenom avdraget 133,50 kr, men biljetten finns inte.
    Det var något med att Aktivera som jag inte förstår. Jag har försökt att läsa till mig infon om giltighetstid och Aktivera, men fattar inte.
    Jag skall väl inte behöva köpa en ny biljett ? Och om jag gör fel då också, då kan jag ju betala hur många gånger som helst och ändå inte ha biljett.
    Mycket enklare med SJ. Om ni vill att man skall använda appen, då måste tydliggöras hur man kan köpa biljett tidigare och använda senare. Vad gör jag nu ?
    ID 5F5F 8B2A 1E14 AC43 FC2B 1A00
    Eva Wallsten
  • Hej Eva
    Det bästa är att du kontakt kundcenter så kan de hjälpa dig och förklara hur appen fungerar för dig.
    0771-76 70 76
    kundcenter@lanstrafikenkron.se







    Josefin
  • Hej, idag köpte jag en biljett för tåg 20,47. När jag sedan skulle visa min biljett för konduktören nekade han mig den . Det var med ett SJ tåg. Varför går det att köpa biljett när det visar sig inte stödja för tåget jag reser med ?? Tåget skulle från Växjö till Hovmantorp var endast SJ tåg fanns ingen buss att välja vid den tiden ?? Det är väldigt olyckligt att det ska gå och köpa en biljett för just den resan när det inte stöder SJ varför står inte den informationen tydligare !! Mvh
    Matilda
  • Hej
    Biljetter för Öresundståg/krösatåg/Pågatåg kan köpas i reseapp, på länstrafikens kundcenter, försäljningsställen och biljettautomater runt om i länet. Endast SJ biljetter går inte att köpa i vår app utan görs via SJ.
    Josefin
  • Hur köper jag biljett till en annan person så att den kan få biljetten i sin app?
    Anna
  • På Mitt Konto kan du bland annat köpa och hantera enkel- och periodbiljetter, låna ut eller överlåta biljetter till registrerade mobilnummer eller e-postadresser.
    Här kan du läsa mer om detta.
    Länstrafiken Kronoberg - 0771-76 70 76 - Här köper du biljetter och kort (lanstrafikenkron.se)
    Vill du ha hjälp kontakta vårt kundcenter.
    0771-76 70 76
    kundcenter@lanstrafikenkron.se
    Länstrafiken Kronoberg Kundinformatör
  • Hej. Min son kan inte betala med Swish i appen. Vad behöver man göra?


    Andreas
  • Hej Andreas!

    Har din son laddat ner swish appen i sin mobil? Vad får ni fram för information när ni väljer att betala med swish?
    Länstrafiken Kronoberg Kundinformatör
  • Hej Andreas, maila oss på kundcenter@lanstrafikenkron.se så tittar vi närmare på det.

    Med vänlig hälsning/ Erik
    Länstrafiken Kronoberg Kundinformatör
  • Hej!
    För några år sedan funkade inte appen med Swedbank. Jag undrar bara om det gör det nu?

    Alice
  • Hej! I Reseappen kan man betala med Swish, betalkort (VISA och Mastercard) eller kundkassa.

    //Erik
    Länstrafiken Kronoberg Kundinformatör

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.